
Datuk Seri Dr Mohamad Salleh bin Ismail & Anor v Mohd
Rafizi bin Ramli & Anor

HIGH COURT (KUALA LUMPUR) — CIVIL SUIT NO 23NCVC-53–06
OF 2013

AZIZUL AZMI ADNAN JC
31 OCTOBER 2016

Tort — Defamation — Libel — Whether defences of qualified privilege and fair
comment available to person who called for press conference to make defamatory
allegations about plaintiffs — Whether allegations were not comment but
statements of fact based on wrong inferences whose truth could have been, but were
not, verified — Whether defence of reportage availed online media agency who
reported press conference — Whether agency’s reporting done in fair, neutral and
disinterested manner and did not seek to make readers/viewers believe defamatory
allegations made at press conference were true

The first plaintiff (‘P1’) was the chairman and director of the second plaintiff
(‘P2’) which had several agreements with the Malaysian government to
implement a national feedlot centre project. To facilitate the project’s
implementation, the government had given P2 a loan. The first defendant
(‘D1’), who was a director in an opposition political party, called a press
conference to allege that part of the loan P2 had received was deposited with a
commercial bank (‘PBB’) and was used as security to obtain personal loans to
buy properties in the names of P1 and his family members. D1 claimed his
allegations were based on information contained in copies of certain bank
documents he had received from an anonymous party. Representatives of the
second defendant (‘D2’) — which operated an internet news website and
television site — attended the press conference, recorded the proceedings and
later published an article about D1’s allegations on its website and uploaded a
video clip of the press conference. In the instant action by the plaintiffs against
the defendants for defamation, P1 contended that D1’s allegations were untrue
because although he and one of his sons had entered into sale and purchase
agreements to buy certain real estate, at the material time of the press
conference PBB had neither granted them a loan for that purpose nor was there
any loan offer pending. P1 claimed the defendants’ libel had tarnished his
reputation whilst P2 claimed the libel had caused it to suffer financial losses.
D1 relied on the defences of fair comment and qualified privilege whilst D2
claimed it was protected by qualified privilege and the related defence of
reportage.

Held, inter alia, ordering D1 to pay P1 and P2 RM150,000 and RM50,000,
respectively, in damages and dismissing the plaintiffs’ claims against D2:

150 [2017] 7 MLJMalayan Law Journal

A

B

C

D

E

F

G

H

I



(1) D1’s impugned statement had the effect of lowering the estimation of the
plaintiffs in the eyes of the public. A reasonable reader reading the
statement would conclude that public funds had been dishonestly
misappropriated by the plaintiffs; that those funds were put at risk by the
plaintiffs’ conduct; that they were used as a guarantee or leverage to
obtain personal loans and that the funds had been expended to buy real
estate in the private names of the first plaintiff ’s family members. Based
on the evidence at trial, there was no evidence that public funds were
somehow used as collateral or security or were otherwise put at risk (see
paras 19 & 23–25).

(2) The defence of fair comment was not available to D1. The statements he
made were couched as statements of fact and did not constitute
comment. D1 claimed his assertions were premised on documents he had
obtained. But the documents by themselves could not justify the
inference D1 had drawn from them. There was nothing in the
documents to suggest that the deposit by P2 had been used either as
leverage or as security or collateral for the grant of any loan. The basic
facts available to D1 at the time could not support the inference he had
drawn from those facts (see paras 32, 35–37 & 39).

(3) D1’s defence of qualified privilege was not made out. He would have
known that documents had been passed to him in breach of banking
secrecy obligations and it would have been apparent to him that the
information contained in the documents could not have been verified by
the bank in question. Nonetheless, he made no attempt to contact P1 to
verify the inferences he had drawn from the contents of the documents.
Even though the subject matter of the publication could be said to be of
public concern, the matter was not one that was so urgent that the need
for verification could be dispensed with. D1 had time to analyse the
contents of the documents and prepare a three-page press statement. If he
had sufficient time to do that, then there would have been time to contact
the plaintiffs for verification of the allegations or for their side of the story
to be presented. The plaintiff would then have had the opportunity to
explain that the offer for the loan had lapsed and hence the question of
misuse or misappropriation of public funds did not arise. The tone of the
press conference was not one that merely called for inquiries or
investigations but contained allegations of misappropriation and misuse
of funds dressed as statements of fact (see paras 47–52).

(4) Considering the evidence as a whole, D2 was accorded the defence of
reportage. The effect of the reporting by D2 when viewed as a whole and
evaluated objectively was to report the fact that the statements were made
at the press conference by D1 rather than for the purpose of persuading
the reader/viewer of the truth of their contents. This was evident from the
fact the article to which the video clip was linked clearly attributed the

[2017] 7 MLJ 151
Datuk Seri Dr Mohamad Salleh bin Ismail & Anor v Mohd

Rafizi bin Ramli & Anor (Azizul Azmi Adnan JC)

A

B

C

D

E

F

G

H

I



various statements made to D1 by reproducing them in quotation marks.
The journalist in question did not adopt the statements as her own. As for
the video recording itself, D2’s input was limited to the inclusion of
captions and graphics. The video clip was a faithful recording of the
actual events that took place. The reporting was done in a fair,
disinterested and neutral way. In addition, the updating of the article at
about 11pm on the same day to include the response from P2 further
supported the finding that the reporting was done in a fair and neutral
manner. D2 was part of what might be termed as the alternative media
where great currency was placed on the immediacy of reporting. The
urgency of the matter justified the publication of the reporting, even in
the absence of verification from the plaintiffs. Given the circumstances,
D2’s decision to proceed to publish the report and the accompanying
video clip could not be faulted (see para 73).

(5) The court was not persuaded that the deterioration in P2’s business, or
the loss of profits it claimed to have suffered, had anything to do with the
acts of D1. Damages were assessed based on the general reputational loss
occasioned to the plaintiffs. Throughout his testimony, D1 had
continued to maintain that he was fully justified to have said what he did.
In doing so, he had compounded his defamatory statement. The global
damages awarded to the plaintiffs took into account the aggravating
conduct of D1 in this regard. The claim for further aggravated damages
against D1 was dismissed because malice on his part was not proven as he
had an honest belief that his allegations were true and that he was
performing a public duty in agitating for greater accountability for public
funds. The claim for exemplary damages against D1 was also dismissed as
the criteria for its grant were not met (see paras 76, 79, 81(d)–(e), 82 &
84).

[Bahasa Malaysia summary

Plaintif pertama (‘P1’) merupakan pengerusi dan pengarah plaintif kedua
(‘P2’) yang mempunyai beberapa perjanjian dengan kerajaan Malaysia untuk
melaksanakan projek pusat feedlot negara. Bagi memudahkan pelaksanaan
projek tersebut, kerajaan telah memberikan pinjaman kepada P2. Defendan
pertama (‘D1’), yang merupakan pengarah dalam parti politik pembangkang,
yang telah memanggil sidang akhbar untuk mendakwa bahawa sebahagian
daripada pinjaman yang diterima oleh P2 telah didepositkan dengan bank
komersial (‘PBB’) dan telah digunakan sebagai jaminan untuk mendapatkan
pinjaman peribadi bagi menjual hartanah dalam nama P1 dan ahli
keluarganya. D1 mendakwa pengataannya adalah berdasarkan maklumat yang
terkandung dalam salinan dokumen bank tertentu yang telah diterimanya
daripada pihak yang tidak dikenali. Wakil defendan kedua (‘D2’) — yang
mengendalikan laman web berita internet dan laman televisyen — telah
menghadiri sidang akhbar itu, merakamkan prosiding itu dan kemudian

152 [2017] 7 MLJMalayan Law Journal

A

B

C

D

E

F

G

H

I



menerbitkan artikel tentang pengataan D1 di laman webnya dan
memuatnaikkan klip video sidang akhbar itu. Dalam tindakan ini oleh
plaintif-plaintif terhadap defendan-defendan untuk fitnah, P1 berhujah
bahawa pengataan D1 adalah tidak benar kerana meskipun dia dan salah
seorang daripada anak lelakinya telah memasuki perjanjian jual beli untuk
memberi hartanah tertentu, pada masa matan sidang akhbar itu PBB tidak
memberikan mereka pinjaman bagi tujuan tersebut atau pun terdapat apa-apa
tawaran pinjaman yang belum selesai. P1 mendakwa fitnah bertulis
defendan-defendan telah menjejaskan reputasinya manakala P2 mendakwa
fitnah bertulis itu telah menyebabkannya mengalami kerugian kewangan. D1
bergantung kepada pembelaan komen yang adil dan perlindungan bersyarat
manakala D2 mendakwa ia dilindungi oleh perlindungan bersyarat dan
pembelaan yang berkaitan pelaporan.

Diputuskan, antara lain, memerintahkan D1 membayar P1 dan P2
RM150,000 dan RM50,000, masing-masingnya, dalam ganti rugi dan
menolak tuntutan-tuntutan plaintif-plaintif terhadap D2:

(1) Kenyataan D1 yang dipersoalkan itu telah memberi kesan merendahkan
anggaran plaintif di mata orang ramai. Seorang pembaca yang
munasabah yang membaca kenyataan itu akan membuat kesimpulan
bahawa dana awam telah secara tidak jujur disalahgunakan oleh plaintif;
bahawa dana tersebut telah diletakkan dalam risiko oleh kelakuan
plaintif; bahawa dana tersebut telah digunakan sebagai jaminan atau
leveraj untuk mendapatkan pinjaman peribadi dan bahawa dana tersebut
telah dibelanjakan untuk membeli hartanah atas nama peribadi ahli
keluarga plaintif pertama. Berdasarkan keterangan semasa perbicaraan,
tiada keterangan bahawa dana awam tersebut telah digunakan dalam apa
cara sebagai cagaran atau jaminan atau sebaliknya diletakkan dalam
risiko (lihat perenggan 19 & 23–25).

(2) Pembelaan komen yang adil tidak tersedia kepada D1. Kenyataan yang
dibuatnya telah diungkapkan sebagai kenyataan fakta dan tidak
merupakan komen. D1 mendakwa kenyataannya adalah berasaskan
dokumen yang telah diperolehi. Tetapi dokumen-dokumen itu sendiri
tidak menjustifikasikan inferens yang telah dibuat oleh D1 daripada
dokumen tersebut. Tiada apa-apa dalam dokumen yang menunjukkan
bahawa deposit oleh P2 telah digunakan sama ada sebagai leveraj atau
sebagai jaminan atau cagaran bagi pemberian apa-apa pinjaman.
Fakta-fakta asas yang tersedia untuk D1 pada masa itu tidak dapat
menyokong kesimpulan yang dibuat olehnya daripada fakta-fakta
tersebut (lihat perenggan 32, 35–37 & 39).

(3) Pembelaan D1 untuk perlindungan bersyarat tidak disediakan. Dia
sudah tentu mengetahui bahawa dokumen-dokumen yang diserahkan
kepadanya melanggar kewajipan kerahsiaan perbankan dan ia tentu jelas

[2017] 7 MLJ 153
Datuk Seri Dr Mohamad Salleh bin Ismail & Anor v Mohd

Rafizi bin Ramli & Anor (Azizul Azmi Adnan JC)

A

B

C

D

E

F

G

H

I



kepadanya bahawa maklumat yang terkandung di dalam dokumen tidak
dapat disahkan oleh bank yang berkenaan. Namun begitu, dia tidak cuba
untuk menghubungi P1 untuk mengesahkan kesimpulan yang dibuat
olehnya daripada kandungan dokumen-dokumen itu. Walaupun hal
perkara penerbitan itu boleh dikatakan menjadi perhatian awam, perkara
itu bukan satu begitu mendesak sehingga keperluan untuk pengesahan
boleh diketepikan. D1 mempunyai masa untuk menganalisis kandungan
dokumen dan menyediakan satu kenyataan akhbar sebanyak tiga muka
surat. Jika dia mempunyai masa yang cukup untuk berbuat demikian,
maka terdapat masa juga untuk menghubungi plaintif bagi pengesahan
dakwaan atau bagi pihak mereka mengemukakan cerita di pihak mereka.
Plaintif kemudian akan mempunyai peluang untuk menjelaskan bahawa
tawaran untuk pinjaman telah luput dan justeru itu persoalan berhubung
penyalahgunaan atau penyelewengan dana awam tidak timbul. Nada
sidang akhbar itu bukan suatu yang semata-mata dipanggil untuk
sebarang pertanyaan atau penyiasatan tetapi mengandungi dakwaan
penyelewengan dan penyalahgunaan dana yang dinyatakan sebagai
kenyataan fakta (lihat perenggan 47–52).

(4) Berdasarkan keterangan secara keseluruhan, D2 diberikan pembelaan
pelaporan. Kesan pelaporan oleh D2 apabila dilihat secara keseluruhan
dan dinilai secara ojektif adalah untuk melaporkan fakta bahawa
kenyataan yang dibuat di sidang akhbar oleh D1 dan bukan bagi tujuan
meyainkan pembaca/penonton kebenaran kandungannya. Ini jelas
daripada fakta bahawa artikel yang mana klip video itu dikaitkan yang
jelas berpunca daripada pelbagai kenyataan yang dibuat kepada D1
dengan mengemukakannya semula dalam tanda petikan. Wartawan yang
dipersoalkan tidak menerima kenyataan itu sebagai kenyataannya
sendiri. Berhubung rakaman video itu sendiri, input D2 adalah terhad
kepada kemasukan kapsyen dan grafik. Klip video itu adalah rakaman
daripada peristiwa sebenar yang berlaku. Pelaporan itu dilakukan dengan
cara yang adil, tidak berkepentingan dan neutral. Tambahan pula,
pengemaskinian artikel itu kira-kira jam 11 malam pada hari yang sama
untuk memasukkan maklum balas daripada P2 menyokong penemuan
bahawa pelaporan itu dilakukan dengan cara yang adil dan neutral. D2
adalah sebahagian daripada apa yang mungkin diistilahkan sebagai
media alternatif di mana sebahagian besar penekanan telah diletakkan
pada kesegeraan pelaporan itu. Keterdesakan perkara itu mewajarkan
penerbitan pelaporan itu, walaupun tanpa pengesahan daripada pihak
plaintif. Berdasarkan keadaan ini, keputusan D2 untuk meneruskan
untuk menyiarkan laporan itu dan klip video yang disertakan tidak boleh
disalahkan (lihat perenggan 73).

(5) Mahkamah tidak didesak bahawa kemerosotan dalam perniagaan P2,
atau kehilangan keuntungan yang didakwa telah dialami olehnya, tidak
mempunyai apa-apa kaitan dengan tindakan D1. Ganti rugi dinilai

154 [2017] 7 MLJMalayan Law Journal

A

B

C

D

E

F

G

H

I



berdasarkan kerugian reputasi umum yang berlaku kepada pihak plaintif.
Sepanjang keterangannya, D1 terus mengekalkan bahawa dia
mempunyai asas untuk mengatakan apa yang dilakukannya. Dengan
berbuat demikian, dia telah bergantung kepada kenyataan fitnahnya.
Ganti rugi secara keseluruhan yang diberikan kepada plaintif mengambil
kira kelakuan teruk D1 dalam hal ini. Tuntutan ganti rugi teruk
selanjutnya terhadap D1 ditolak kerana niat jahat di pihaknya tidak
dibuktikan kerana dia mempunyai kepercayaan yang jujur bahawa
pengataannya adalah benar dan bahawa dia telah melaksanakan
kewajipan awam dalam mendapatkan akauntabiliti yang lebih besar
untuk dana awam. Tuntutan bagi ganti rugi teladan terhadap D1 juga
ditolak kerana kriteria untuk memberinya tidak dipenuhi (lihat
perenggan 76, 79, 81(d)–(e), 82 & 84).]

Notes

For cases on libel, see 7(2) Mallal’s Digest (5th Ed, 2015) paras 575–793.

Cases referred to

Al-Fagih v HH Saudi Research and Marketing (UK) Ltd [2002] EMLR
215; [2001] All ER (D) 48, CA (refd)

Chin Choon @ Chin Tee Fut v Chua Jui Meng [2005] 3 MLJ 494; [2005] 3
AMR 189; [2005] 2 CLJ 569; [2004] 2 MLRA 636, CA (refd)

Dato’ Seri Anwar bin Ibrahim v The New Straits Times Press (M) Sdn Bhd &
Anor [2010] 2 MLJ 492; [2010] 3 AMR 514; [2010] 5 CLJ 301; [2009] 4
MLRH 48, HC (refd)

Doree Industries (M) Sdn Bhd & Ors v Sri Ram & Co (sued as a firm) &
Ors [2001] 6 MLJ 532; [2001] 3 AMR 3529; [2001] 4 CLJ 446; [2001] 2
MLRH 145, HC (refd)

Jaafar bin Shaari & Anor (suing as administrators of the estate of Shofiah bte
Ahmad, deceased) v Tan Lip Eng & Anor [1997] 3 MLJ 693; [1997] 4 AMR
3744; [1997] 4 CLJ 509; [1997] 1 MLRA 605, SC (refd)

Joshua Benjamin Jeyaratnam v Goh Chok Tong [1989] 3 MLJ 1; [1989] 1 LNS
34; [1989] 1 MLRA 500, PC (refd)

Reynolds v Time Newspapers Ltd and others [2001] 2 AC 127, HL (refd)
Roberts v Gable [2007] EWCA Civ 721, CA (folld)
Rookes v Barnard [1964] AC 1129, HL (refd)
Selvaduray v Chinniah [1939] 1 MLJ 253; [1939] 1 LNS 107; [1939] 1

MLRA 446 (refd)
Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd v Tony Pua Kiam Wee [2015] 6 MLJ

187; [2015] 6 AMR 66; [2015] 8 CLJ 477; [2015] 6 MLRA 63, FC
Tun Datuk Patinggi Haji Abdul Rahman Ya’kub v Bre Sdn Bhd & Ors [1996] 1

MLJ 393; [1995] 4 MLRH 877; [1995] 1 LNS 304, HC (folld)
Wong Yoke Kong & Ors v Azmi M Anshar & Ors [2003] 4 MLJ 96; [2003] 4

AMR 136; [2003] 6 CLJ 559; [2003] 2 MLRH 439, HC (refd)

[2017] 7 MLJ 155
Datuk Seri Dr Mohamad Salleh bin Ismail & Anor v Mohd

Rafizi bin Ramli & Anor (Azizul Azmi Adnan JC)

A

B

C

D

E

F

G

H

I



Legislation referred to

Evidence Act 1950 ss 58, 103, 114(g)

Rules of Court 2012 O 34 r 2(2)(e)

David M Morais (Al Firdaus Shahrul Naing, Karyn Khoo and Syed Ismat Syed
Muhamad with him) (Shafee & Co) for the plaintiffs.

Ranjit Singh (Razlan Hadri Zulkifli and Ng Siau Sun with him) (Sun & Michele)
for the first defendant.

Shanmuga Kanesalingam (Nasyrah Samir with him) (Kanesalingam & Co) for the
second defendant.

Azizul Azmi Adnan JC:

INTRODUCTION

[1] The plaintiffs sued the defendants for defamation. The first plaintiff,
Datuk Seri Dr Mohamad Salleh Ismail, was the chairman and director of the
second plaintiff, National Feedlot Corporation Sdn Bhd. They claimed that
the first defendant, En Mohd Rafizi Ramli, a politician who at the material
time was the strategy director of Parti Keadilan Rakyat, had defamed them at a
press conference held on 7 March 2012.

[2] Representatives of the second defendant, MKini Dotcom Sdn Bhd,
attended the press conference and recorded its proceedings. The second
defendant operates a news website known as Malaysiakini as well as an Internet
TV site known as KiniTV. After the press conference, the second defendant
published an article on its website regarding the allegations made by En Rafizi
and subsequently also uploaded a video clip of its proceedings.

[3] The plaintiffs claimed that the second defendant, by publishing the
video clip, was also liable for libel.

MATERIAL BACKGROUND FACTS

[4] The background facts of this case, so far as they are material to the
determination of the facts in issue, are set out in the following paragraphs. It is
noted that En Rafizi has dropped his defence of justification, and for this reason
it will not be necessary to recite all of the factual background in detail, even
though evidence of them may have been led at trial.

[5] Beginning from November 2007, the second plaintiff entered into
several agreements with the Government of Malaysia to undertake certain

156 [2017] 7 MLJMalayan Law Journal

A

B

C

D

E

F

G

H

I



portions of a national feedlot centre project. This project, part of the nation’s
high-impact national projects, was intended to reduce the nation’s dependency
on imported meat.

[6] The second plaintiff was to be the integrator of the project. It was to set
the criteria for contract farmers and to approve them jointly with the
government, under an entrepreneur development programme. There was
certain infrastructure to have been funded directly by the government, which
included the construction of an export-quality abattoir and other
infrastructure such as access roads and pasture that was to be grown with
Napier grass (a fodder crop).

[7] As part of the agreement with the government, the second plaintiff
received a loan from the government on terms that were more favourable than
that obtainable from commercial banks. The terms of this loan agreement
contained a covenant that the money disbursed was only to be used for the
purposes of the project.

[8] The national feedlot centre project was subject to audit by the Auditor
General (although the second plaintiff itself, as a private enterprise, was not). In
November 2011, the Auditor General published its report on the status of the
project, which report highlighted a number of its shortcomings. This
November 2011 report proved to be the touch-paper that ignited a
conflagration of controversy.

[9] At trial, Datuk Seri Salleh disputed any suggestion that the
shortcomings of the project was due to any fault of the second plaintiff. His
explanation for the shortcomings was that:

(a) the second plaintiff had produced sufficient cattle to be slaughtered to
meet the stated production targets, but the reason why there was a
shortfall on the numbers actually slaughtered was due to the delay on the
part of the government to construct an export-quality abattoir;

(b) the entrepreneur development programme had not yet been
implemented (due to the delay in the infrastructure to be delivered by
the government); and

(c) although the Auditor General’s report found that the land identified as
pasture was overgrown with acacia, it was an obligation of the
government to hand over land that had been grown with Napier grass.

[10] On 7 March 2012, En Rafizi convened a press conference. At this press
conference, he made a number of allegations against the plaintiffs, the gist of
which was that a portion of the proceeds of the government loan given to the

[2017] 7 MLJ 157
Datuk Seri Dr Mohamad Salleh bin Ismail & Anor v Mohd

Rafizi bin Ramli & Anor (Azizul Azmi Adnan JC)

A

B

C

D

E

F

G

H

I



second plaintiff for the purposes of the national feedlot centre had been
deposited with a commercial bank, and that this deposit was then used as
leverage for personal loans that were used for the purchase eight units of offices
in KL Eco City, an office block under development in Kuala Lumpur.

[11] The basis of these contentions were certain documents that En Rafizi
claimed to have received anonymously. These documents, some of which were
appended to his press release in redacted form, were print-outs from the records
of a commercial bank, showing:

(a) customer profiles of the plaintiffs, of companies related to the plaintiffs
and of directors of such companies; and

(b) the details of the eight KL Eco City office units recorded as collateral in
the bank’s collateral system.

[12] Datuk Seri Salleh testified that he and one of his sons had entered into
sale and purchase agreements to purchase the eight KL Eco City office units
and for this purpose had obtained a loan offer from Public Bank Bhd. However,
the loan facility was cancelled on 4 January 2012 without having been drawn
down. Hence, on the date of the press conference convened by En Rafizi, there
was no loan or any loan offer outstanding to Datuk Seri Salleh or his son.

The claim and the defences raised

[13] As mentioned earlier, the plaintiffs claimed that the statements made by
En Rafizi at the press conference and the press release issued on the same
occasion were defamatory of the plaintiffs. The plaintiffs also claimed against
the second defendant for the publication of the video clip recording the
proceedings of the press conference.

[14] En Rafizi initially raised the defence of justification, but this was
dropped at the submission stage. He also raised the defences of fair comment
and qualified privilege.

[15] The second defendant initially raised the defence of fair comment, but
this was not pursued in submissions, and so I take it as having been abandoned.
In addition, the second defendant also claimed that it was protected by
qualified privilege and the related defence of reportage.

[16] Before addressing the legal analysis of the claims, the following
additional points of observation should be made:

(a) in the course of trial, I had made a ruling to disallow evidence relating to
other transactions that were the subject of allegations of misuse of public

158 [2017] 7 MLJMalayan Law Journal

A

B

C

D

E

F

G

H

I



funds, on the basis that they did not form the subject matter of the
current dispute and were thus not relevant. Nonetheless, the counsel for
the defendants were permitted to establish through the witnesses the
existence of these other allegations of misuse of public funds (for the
purposes of establishing the qualified privilege defence), but not to delve
into the specific details of those other purported transactions that gave
rise to those other allegations of misuse. Although in certain other cases
I may have been prepared to allow evidence to be led and for the
determination on relevancy and admissibility to be made after trial,
given the nature of these other allegations and the fact that they did not
form the subject matter of the present dispute, I was not prepared to
permit the court and the system of justice to be used for the purposes of
obtaining publicity on these allegations; and

(b) evidence was led at trial on the corporate structure of the companies that
were connected with Datuk Seri Salleh and which were involved in the
national feedlot project, including National Meat & Livestock Corp
Sdn Bhd and Real Food Co Sdn Bhd. It transpired that the second
plaintiff did not own shares in these other companies, whether directly
or indirectly. In this case, the second plaintiff sought to claim against the
defendants for loss of earnings, which it alleged were the result of the
statements made by the defendants. However, even assuming that the
losses could be proven to have been caused by the defendants, if the
second plaintiff was not the majority shareholder (or even a shareholder
at all) in the companies that were expecting to obtain profits, then it was
not the second plaintiff that had suffered losses from the alleged
wrongdoing by the defendants.

THE CLAIM AGAINST EN RAFIZI

[17] In the present case, it was not in dispute that the impugned statement
had been published and that the statement referred to the plaintiffs. The next
question for consideration is therefore whether the statement was defamatory
of the plaintiffs.

Whether the statement was defamatory

[18] The tort of defamation arises when there is a publication which has a
tendency to lower a person’s reputation or to cause him to be shunned or
avoided by reasonable persons in society, thus adversely affecting his
reputation. The applicable test to ascertain whether or not a statement is
defamatory of a plaintiff is set out in the case of Wong Yoke Kong & Ors v Azmi
M Anshar & Ors [2003] 4 MLJ 96; [2003] 4 AMR 136; [2003] 6 CLJ
559; [2003] 2 MLRH 439, which establishes that the test is an objective one:

The test involved in determining whether or not the words complained of are

[2017] 7 MLJ 159
Datuk Seri Dr Mohamad Salleh bin Ismail & Anor v Mohd

Rafizi bin Ramli & Anor (Azizul Azmi Adnan JC)

A

B

C

D

E

F

G

H

I



defamatory is also a two stage process. Firstly, it must be considered what meaning
the words would convey to an ordinary person. Once this has been established,
secondly it must be considered whether under the circumstances in which the words
were published, the reasonable man would be likely to understand them in a
defamatory sense. The abstraction of the reasonable man was to create a balance
between freedom of speech and the protection of reputation. The test of whether
the words are capable of conveying a defamatory meaning is a question of law
calling for a decision by the court.

[19] In my judgment, the statement has the effect of lowering the estimation
of the plaintiffs in the eyes of the public. The impugned statement included the
following words:

Secara jelas, ini membuktikan bagaimana dana awam yang diberikan kepada NFC
untuk mengusahakan projek fidlot telah diselewengkan untuk dijadikan jaminan
untuk mendapatkan pinjaman peribadi dan dibelanjakan dengan membeli
hartanah-hartanah di atas nama peribadi mereka.

[20] The statement above alleged that public funds had been
misappropriated (diselewengkan). Even if the words dijadikan jaminan can be
read to mean ‘used as leverage’ rather than ‘guarantee’, in my view the use of the
word diselewengkan suggests that public funds were somehow put at risk by
reason of the fact that the funds had been used as leverage to obtain personal
loans. It is also my view that ‘misappropriation’ is only an approximate
translation of diselewengkan, and that this term in the national language
contains a connotation of dishonesty beyond mere impropriety. As such,
whether or not jaminan ought to be translated as ‘leverage’ rather than the
more common ‘guarantee’ is to a certain extent immaterial to the
determination of the issue of whether the statement was defamatory.

[21] En Rafizi had gone on to state in the impugned statement as follows:

Kaedah menyalahgunakan dana awam untuk mendapatkan pinjaman peribadi
seperti ini adalah menyalahi mandat yang diberikan kepada NFC untuk
membangunkan projek berkepentingan nasional.

[22] Learned counsel for the plaintiffs had translated kaedah
menyalahgunakan as ‘method of misappropriation’. Seleweng, in my view, is a
more serious allegation than salahguna. The latter may be the result of mere
negligence or lack of care, whereas seleweng, as mentioned earlier, implies an
element of dishonesty.

[23] A reasonable reader reading the statement would, in my view, conclude
that public funds had been dishonestly misappropriated by the plaintiffs and
that these funds were put at risk by the conduct of the plaintiffs. The statement
goes on to the state:

160 [2017] 7 MLJMalayan Law Journal

A

B

C

D

E

F

G

H

I



... dan dibelanjakan dengan membeli hartanah-hartanah di atas nama peribadi
mereka.

[24] This is my view is also defamatory of the plaintiffs as it suggested that
public funds had been spent in the purchase of properties in the private names
of the directors of the second plaintiff. Dibelanjakan in this sentence refers to
dana awam, and not pinjaman peribadi. In other words, a reasonable reader
reading this paragraph would surmise that public funds has been used (a) as a
guarantee or leverage to obtain personal loans and (b) had been expended to
purchase real estate in the private names of the first plaintiff ’s family members.

[25] Based on the evidence received at trial, there is no evidence that public
funds were somehow used as collateral or security or otherwise put at risk, even
if the contention of En Rafizi is accepted that he only meant that the funds
disbursed to the second plaintiff has been used as leverage.

[26] As far as the second plaintiff is concerned, it is well established that a
company may sue for defamation (see for example, Doree Industries (M) Sdn
Bhd & Ors v Sri Ram & Co (sued as a firm) & Ors [2001] 6 MLJ 532; [2001] 3
AMR 3529; [2001] 4 CLJ 446; [2001] 2 MLRH 145). I find that the
statements made by En Rafizi were also defamatory of the second plaintiff, as
they suggest that the second plaintiff had misused the proceeds of the
government loan by allowing its directors to raise financing by leveraging on
the deposit.

[27] Having established that the statement issued by En Rafizi was
defamatory, the next consideration is whether any of his pleaded defences can
be sustained.

En Rafizi’s defences

[28] In the course of the preparation of submissions, counsel for En Rafizi
informed the plaintiffs’ counsel that he was abandoning the defence of
justification. The counsel for the plaintiffs contended that, despite this, En
Rafizi had, throughout the course of trial maintained the truth of his assertions,
and had thus compounded the defamatory statement.

[29] The remaining defences of En Rafizi are that the statement amounted to
fair comment and that he was protected by qualified privilege. These are
considered in turn in the following paragraphs.

Fair comment

[30] In order to succeed in his defence of fair comment, En Rafizi will need

[2017] 7 MLJ 161
Datuk Seri Dr Mohamad Salleh bin Ismail & Anor v Mohd

Rafizi bin Ramli & Anor (Azizul Azmi Adnan JC)

A

B

C

D

E

F

G

H

I



to establish the following four elements (see Joshua Benjamin Jeyaratnam v Goh
Chok Tong):

(a) the words complained of are comment, although they may comprise or
include inferences of fact;

(b) the comment is on a matter of public interest;

(c) the comment is based on facts; and

(d) the comment is one which a fair-minded person can honestly make on
the facts proved.

Were the words in the statement commentary?

[31] The meaning of comment is explained in Gatley on Libel and Slander in
the following terms, which has been cited with approval in the case of Joshua
Benjamin Jeyaratnam v Goh Chok Tong [1989] 3 MLJ 1; [1989] 1 LNS
34; [1989] 1 MLRA 500 (PC).

Comment is a statement of opinion on facts. It is comment to say that a certain act
which a man has done is disgraceful or dishonourable; it is an allegation of fact to say
he did the act so criticized ... while a comment is usually a statement of opinion as
to merits or demerits of conduct, an inference of fact may also be a comment. There
are, in the cases, no clear definitions of what is comment. If a statement appears to
be one of opinion or conclusion, it is capable of being comment.

[32] In my judgment, the statement made by En Rafizi were couched as
statements of fact and did not constitute comment. The statement, in gist,
asserted that (among others):

(a) public funds had been misused for the personal benefit of Datuk Seri
Salleh’s family; and

(b) public funds had been misappropriated by Datuk Seri Salleh.

[33] It may be argued that the statement made by En Rafizi were inferences
of fact, which may constitute commentary according to Gatley. If so, it falls to
be determined whether the facts from which the conclusions of En Rafizi were
inferred had been sufficiently established.

Where the comments based on facts that En Rafizi established to be true?

[34] In the case of Joshua Benjamin Jeyaratnam v Goh Chok Tong, the Judicial
Committee of the Privy Council held:

It is of course well established that a writer may not suggest or invent facts and then
comment upon them, on the assumption that they are true. If the facts upon which
the comment purports to be made do not exist, the defence of fair comment must

162 [2017] 7 MLJMalayan Law Journal

A

B

C

D

E

F

G

H

I



fail. The commentator must get his basic facts right.

The basic facts are those which go the pith and substance of the matter: see
Cunningham-Howie v Dimbleby [1951] 1 KB 360, 364. They are the facts on
which the comments are based or from which the inferences are drawn — as
distinct from the comments or inferences themselves. The commentator need
not set out in his original article all the basic facts: see Kemsley v Foot [1952] AC
345 but he must get them right and be ready to prove them to be true;

(per Lord Denning MR in London Artists Ltd v Littler [1969] 2 QB 375.

[35] In the present case, the assertion by En Rafizi that public funds have
been misappropriated by Datuk Seri Salleh was premised on the documents
that En Rafizi had obtained. On the face of these documents, they showed
(among others) that the second plaintiff, National Feedlot Corp Sdn Bhd, had
deposited an amount of approximately RM71.4m (for ease of reference, all
figures in this judgment are rounded to three significant figures) with a bank
(subsequently identified as Public Bank Bhd) and that eight properties were
recorded in the collateral system of the bank. The cumulative forced sale value
of these properties was approximately RM9.69m. These properties were
identified as the eight office units in the KL Eco City project.

[36] In my judgment, the documents by themselves cannot justify the
inference that has been drawn by En Rafizi. There was nothing in the
documents themselves that suggested that the deposit by the second plaintiff
had been used either as leverage or as security or collateral for the grant of any
loan. More importantly, in order to be able to avail himself of the defence of fair
comment, it would have been necessary for En Rafizi to establish the basic fact
that no loan would have been granted but for the fact of the deposit of the
RM71.4m by the second plaintiff. By his own admission, En Rafizi did not
have any knowledge regarding Datuk Seri Salleh’s other sources of income.
Hence he was not able to say whether or not the bank would have granted the
loan solely on the credit standing of Datuk Seri Salleh.

[37] In other words, the basic facts then available to En Rafizi do not in my
view support the inference that he had drawn from those facts.

[38] In this particular case the facts established at trial have shown that some
of the basic facts purported to have been established by the documents were in
fact wrong; for example, at the time of the publication in question, the offer for
the loan from Public Bank to Datuk Seri Salleh and his son had already been
withdrawn. As such, the recording of the properties in the bank’s collateral
system was inaccurate.

[2017] 7 MLJ 163
Datuk Seri Dr Mohamad Salleh bin Ismail & Anor v Mohd

Rafizi bin Ramli & Anor (Azizul Azmi Adnan JC)

A

B

C

D

E

F

G

H

I



[39] Having established that the inference made by En Rafizi was not
supportable by the facts, I am of the view that En Rafizi has failed to establish
the third of the four elements specified in Joshua Benjamin Jeyaratnam v Goh
ChokTong, and hence the defence of fair comment would not be available to En
Rafizi. I do not consider it necessary to consider the second or fourth elements
in detail, but it suffices for me to conclude that while I am persuaded that the
matters commented on is one that is in the public interest, the comment made
by En Rafizi is not one that a fair-minded person could have honestly made
based on that facts that were available to him at the time.

Qualified privilege

[40] En Rafizi raised the defence of qualified privilege. In circumstances
where there exists a reciprocal duty and interest between the publisher of a
defamatory statement and the recipient of such statement, the court will
uphold a defence of privilege in the publication of the statement. However, this
privilege will be defeated if the publication was motivated by malice.

[41] The circumstances under which a publication was made must be
examined in order to determine whether the defence of qualified privilege can
be afforded to a defendant. In the leading case of Reynolds v Time Newspapers
Ltd and others [2001] 2 AC 127, the House of Lords set out the factors for
consideration:

Depending on the circumstances, the matters to be taken into account include the
following. The comments are illustrative only. 1. The seriousness of the allegation.
The more serious the charge, the more the public is misinformed and the individual
harmed, if the allegation is not true. 2. The nature of the information, and the
extent to which the subject matter is a matter of public concern. 3. The source of the
information. Some informants have no direct knowledge of the events. Some have
their own axes to grind, or are being paid for their stories. 4.The steps taken to verify
the information. 5. The status of the information. The allegation may have already
been the subject of an investigation which commands respect. 6. The urgency of the
matter. News is often a perishable commodity. 7. Whether comment was sought
from the plaintiff. He may have information others do not possess or have not
disclosed. An approach to the plaintiff will not always be necessary. 8. Whether the
article contained the gist of the plaintiff ’s side of the story. 9. The tone of the article.
A newspaper can raise queries or call for an investigation. It need not adopt
allegations as statements of fact. 10. The circumstances of the publication,
including the timing.

This list is not exhaustive. The weight to be given to these and any other relevant
factors will vary from case to case.

[42] In Malaysia, the principles of responsible reporting in Reynolds have
been extended to all publishers of material in the public interest, such that even
members of parliament commenting on matters of public interest must adhere

164 [2017] 7 MLJMalayan Law Journal

A

B

C

D

E

F

G

H

I



to the principles of responsible reporting in order to be accorded privilege: see
Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd v Tony Pua Kiam Wee [2015] 6 MLJ
187; [2015] 6 AMR 66; [2015] 8 CLJ 477; [2015] 6 MLRA 63 (FC).

[43] In the circumstances of this case, it is not seriously in dispute that the
nature of allegations against the plaintiffs was serious, and was suggestive of
conduct that may potentially have penal consequences. The plaintiffs concede
that the subject matter of the publication was one that was of public concern.

[44] Based on En Rafizi’s testimony, he had received the information that
formed the basis of his press statement anonymously, and it was only later that
he found out the identity of the tipper, Johari Mohamad, who was an employee
of Public Bank at the material time. I find no reason to doubt En Rafizi’s
testimony in this regard.

[45] Accordingly, En Rafizi had no way of verifying the accuracy or
completeness of the information contained in the documents. Nor did he have
any means of assessing the reliability of the source of the information, given the
fact that the documents had been passed to him anonymously. His testimony
was that he was certain that the documents formed part of a credit report, based
on his own experience.

[46] I pause here to make the observation that En Rafizi is man of
uncommon intelligence, who had studied engineering and had subsequently
qualified as a chartered accountant. Having practised as an accountant for
more than three years in England, he came back to Malaysia and held a major
job with Petronas.

[47] I find that En Rafizi would have known that documents had been
passed to him in breach of banking secrecy obligations. It would therefore have
been apparent to him that the information contained in the documents could
not have been verified by the bank in question.

[48] Nonetheless, no attempt was made to contact Datuk Seri Salleh to
verify the inferences that he had drawn from the contents of the documents. It
will be recalled that even on the date the documents had been printed
(16 February 2012), the loan offer from Public Bank had been withdrawn, and
as such the information contained in the collateral system was inaccurate from
the very outset.

[49] Even though the subject matter of the publication could be said to be of
public concern due to the fact that the second plaintiff was a recipient of a loan
from the government, the matter was not one that was so urgent that the need
for verification could be dispensed with. It will be seen that En Rafizi had time

[2017] 7 MLJ 165
Datuk Seri Dr Mohamad Salleh bin Ismail & Anor v Mohd

Rafizi bin Ramli & Anor (Azizul Azmi Adnan JC)

A

B

C

D

E

F

G

H

I



to analyse the contents of the documents and to prepare a three-page press
statement. In my judgment, if there was sufficient time to have prepared a press
statement, then there would have been time to contact the plaintiffs for
verification of the allegations, or for the plaintiffs’ side of the story to be
presented.

[50] Had a confirmation been sought from the plaintiff, the plaintiff would
have had the opportunity to explain that the offer for the loan had lapsed,
hence the question of misuse or misappropriation of public funds did not arise.
Even if the plaintiffs has failed to respond, En Rafizi could then say that steps
had been taken to verify the information contained in the press release.

[51] As it happened, En Rafizi took the considered risk of publishing
information that had not been verified. He must now bear the consequences of
his actions. It has also to be borne in mind that the tone of the press conference
was not one that merely called for inquiries or investigations, but contained
allegations of misappropriation and misuse of funds dressed as statements of
fact.

[52] I accordingly find that En Rafizi’s defence of qualified privilege has not
been made out.

[53] In the course of oral submissions, learned counsel for the plaintiffs
argued that it would be contrary to public policy to grant privilege to a person
who had published a statement based on illegally obtained documents. While
at first blush there may appear to be some merit in this proposition, I am not
prepared to agree with such a sweeping statement. For example, if the
documents, even if illegally obtained, could have prevented the commission of
another offence, the balance of justice may well lie in according privilege.
Nonetheless, as I have found that En Rafizi has not satisfied the requirements
in Reynold’s case, it will not be necessary for me to make a ruling on this point.

THE CLAIM AGAINST MALAYSIAKINI

[54] The plaintiffs’ claims against the second defendant relate to the
publication of the audio visual recording of En Rafizi’s press conference on
7 March 2012.

[55] Since I have determined that the statements made by En Rafizi are
defamatory, what remains to the decided is whether the second defendant is
able to avail itself of its pleaded defences.

166 [2017] 7 MLJMalayan Law Journal

A

B

C

D

E

F

G

H

I



The defences

[56] In its defence, the second defendant pleaded qualified privilege and fair
comment. However, the written submissions of learned counsel for the second
defendant dealt only with qualified privilege and the related defence of
reportage. Accordingly, I have taken that the defence of fair comment was not
being pursued by the second defendant.

Reportage as qualified privilege

[57] In the case of Al-Fagih v HH Saudi Research and Marketing (UK)
Ltd [2001] All ER (D) 48, reportage was described as neutral reporting of
attributed allegations, rather than their adoption by a newspaper. In that case,
the Court of Appeal by a majority held that the defendant’s failure to attempt
verification did not vitiate the defendant’s plea of qualified privilege. This was
so because, based on the circumstances of this case, both sides of the dispute has
been fully, fairly and disinterestedly reported in their respective allegations and
responses.

[58] It is important to appreciate that this case does not provide for a general
exclusion for the reporting of correctly attributed and unadopted allegations.
Simon Brown LJ explicitly recognised that such a report would be defamatory
under the repetition rule. For a detailed exposition of the inter-relationship
between reportage and the repetition rule, see Roberts v Gable [2007] EWCA
Civ 721, at paras 54–59.

[59] The case of Roberts v Gable is instructive because it makes it clear that
reportage is an example of qualified privilege, and because it outlines the factors
to be taken into account in considering whether the defence of reportage is
available in a particular case:

Reportage and Reynolds qualified privilege

60 Once reportage is seen as a defence of qualified privilege, its place in the legal
landscape is clear. It is, as was conceded in the Al-Fagih case [2002] EMLR 215a
form of, or a special example of, Reynolds qualified privilege, a special kind of
responsible journalism but with distinctive features of its own. It cannot be a
defence sui generis because the Reynolds case [2001] 2 AC 127 is clear authority that
whilst the categories of privilege are not closed, the underlying rationale justifying
the defence is the public policy demand for there to be a duty to impart the
information and an interest in receiving it: see p 194 g. If the case for a generic
qualified privilege for political speech had to be rejected, so too the case for a generic
qualified privilege for reportage must be dismissed.

The proper approach to the reportage defence

[2017] 7 MLJ 167
Datuk Seri Dr Mohamad Salleh bin Ismail & Anor v Mohd

Rafizi bin Ramli & Anor (Azizul Azmi Adnan JC)

A

B

C

D

E

F

G

H

I



61 Thus it seems to me that the following matters must be taken into account when
considering whether there is a defence on the ground of reportage.

(1) The information must be in the public interest.

(2) Since the public cannot have an interest in receiving misinformation which is
destructive of the democratic society (see Lord Hobhouse of Woodborough in the
Reynolds case, at p 238), the publisher will not normally be protected unless he has
taken reasonable steps to verify the truth and accuracy of what is published: see, also
in the Reynolds case, Lord Nicholls’s factor 4, at p 205 b , and Lord Cooke, at p 225,
and in the Jameel case [2007] 1 AC 359, Lord Bingham of Cornhill, at para 12 and
Baroness Hale, at para 149.This is where reportage parts company with the Reynolds
case [2001] 2 AC 127. In a true case of reportage there is no need to take steps to
ensure the accuracy of the published information.

(3) The question which perplexed me is why that important factor can be
disregarded. The answer lies in what I see as the defining characteristic of reportage.
I draw it from the highlighted passages in the judgment of Latham LJ in the
Al-Fagih case [2002] EMLR 215, paras 65, 67–68 and the speech of Lord
Hoffmann in the Jameel case [2007] 1 AC 359 , para 62 cited in paras 39 and 43
above. To qualify as reportage the report, judging the thrust of it as a whole, must
have the effect of reporting, not the truth of the statements, but the fact that they
were made. Those familiar with the circumstances in which hearsay evidence can be
admitted will be familiar with the distinction: see Subramaniam v Public Prosecutor
[1956] 1 WLR 965, 969. If upon a proper construction of the thrust of the article
the defamatory material is attributed to another and is not being put forward as
true, then a responsible journalist would not need to take steps to verify its accuracy.
He is absolved from that responsibility because he is simply reporting in a neutral
fashion the fact that it has been said without adopting the truth.

(4) Since the test is to establish the effect of the article as a whole, it is for the judge
to rule upon it in a way analogous to a ruling on meaning. It is not enough for the
journalist to assert what his intention was though his evidence may well be material
to the decision. The test is objective, not subjective. All the circumstances
surrounding the gathering in of the information, the manner of its reporting and
the purpose to be served will be material.

(5) This protection will be lost if the journalist adopts the report and makes it his
own or if he fails to report the story in a fair, disinterested and neutral way. Once
that protection is lost, he must then show, if he can, that it was a piece of responsible
journalism even though he did not check accuracy of his report.

(6) To justify the attack on the claimant’s reputation the publication must always
meet the standards of responsible journalism as that concept has developed from the
Reynolds case [2001] 2 AC 127, the burden being on the defendants. In this way the
balance between article 10 and article 8 can be maintained. All the circumstances of
the case and the ten factors listed by Lord Nicholls adjusted as may be necessary for
the special nature of reportage must be considered in order to reach the necessary
conclusion that this was the product of responsible journalism.

168 [2017] 7 MLJMalayan Law Journal

A

B

C

D

E

F

G

H

I



(7) The seriousness of the allegation (Lord Nicholls’s factor 1) is obviously relevant
for the harm it does to reputation if the charges are untrue. Ordinarily it makes
verification all the more important. I am not sure Latham LJ meant to convey any
more than that in para 68 of his judgment in the Al-Fagih case [2002] EMLR 215
cited in para 39 above. There is, however, no reason in principle why reportage must
be confined to scandal-mongering as Mr Tomlinson submits. Here equally serious
allegations were being levelled at both sides of this dispute. In line with factor 2, the
criminality of the actions bears upon the public interest which is the critical
question: does the public have the right to know the fact that these allegations were
being made one against the other? As Lord Hoffmann said in the Jameel case [2007]
1 AC 359, para 51:

rag in damaging allegations which serve no public purpose.They must be part of the
story. And the more serious the allegation, the more important it is that it should
make a real contribution to the public interest element in the article.

All the circumstances of the case are brought into play to find the answer but if it is
affirmative, then reportage must be allowed to protect the journalist who, not
having adopted the allegation, takes no steps to verify his story.

(8) The relevant factors properly applied will embrace the significance of the
protagonists in public life and there is no need for insistence as preconditions for
reportage on the defendant being a responsible prominent person or the claimant
being a public figure as may be required in the USA.

(9) The urgency is relevant, see factor 5, in the sense that fine editorial judgments
taken as the presses are about to roll may command a more sympathetic review than
decisions to publish with the luxury of time to reflect and public interest can wane
with the passage of time. That is not to say, as Mr Tomlinson would have us ordain,
that reportage can only flourish where the story unfolds day by day as in the Al-Fagih
case. Public interest is circumscribed as much by events as by time and every story
must be judged on its merits at the moment of publication.

[60] Reportage has been accepted as a form of qualified privilege in Malaysia.
In Dato’ Seri Anwar bin Ibrahim v The New Straits Times Press (M) Sdn Bhd &
Anor [2010] 2 MLJ 492; [2010] 3 AMR 514; [2010] 5 CLJ 301; [2009] 4
MLRH 48, Harmindar JC (now JCA) cited with approval the decisions of
Al-Fagih and Roberts v Gable (among other decisions) and stated as follows:

[76] From a consideration of the cases cited, it can be safely asserted that reportage
would normally apply as follows. It would only apply in cases where there is an
ongoing dispute where allegations of both sides are being reported. The report,
taken as a whole, must have the effect that the defamatory material is attributed to
the parties in the dispute. The report must not be seen as being put forward to
establish the truth of any of the defamatory assertions. This means that the
allegations must be reported in a fair, disinterested and neutral way. The important
consideration here is that the allegations are attributed and not adopted. Therefore
reportage will not apply where the journalist had embraced, garnished and
embellished the allegations.

[2017] 7 MLJ 169
Datuk Seri Dr Mohamad Salleh bin Ismail & Anor v Mohd

Rafizi bin Ramli & Anor (Azizul Azmi Adnan JC)

A

B

C

D

E

F

G

H

I



[61] In that case, the defences of reportage was held to not apply because
only one party’s version of events had been put forward and because the
reporting was held not to be mere neutral reporting but had contained
independent inferences that had been made by the reporter.

Whether reportage defence available to the second defendant

[62] The plaintiffs’ complaint against the second defendant was that it had
broadcasted the video recording of En Rafizi’s press conference, and hence had
republished the libel.

[63] The video recording of the press conference had been uploaded into a
news article published on the second defendant’s website. This article,
reproduced at D/24 in the trial bundles, is relevant because it goes towards the
issues of (a) whether the reporting had the effect of reporting the purported
truth of the statements or merely the fact that they were made; and (b) whether
the journalist had adopted a report and made it her own or had reported the
story in a fair, disinterested and neutral way (see factors 3, 4 and 5 from the
judgment of Ward LJ in Roberts v Gable, reproduced at para 59 ante).

[64] At trial, the journalist in question testified that it would have been the
normal practice of the second defendant to have sought comments from the
party against whom an allegation was made, but that in the particular instance,
she could not recall having contacted the plaintiff ’s public relations
representative before publishing the article and the video recording.

[65] Counsel for the second defendant invited me to draw an adverse
inference against the plaintiffs for their failure to call the public relations
consultant to testify.

[66] I decline to do so for the following reasons:

(a) the evidential burden of a fact in issue lies with the person who wishes to
prove that fact: see s 103 of the Evidence Act 1950. The fact in issue here
is whether the public relations representative had been contacted by the
journalist in order to establish whether efforts had been made to verify
the information contained in En Rafizi’s press release. The evidential
burden therefore lies with the second defendant, since it is the second
defendant that wishes to persuade the court that the public relations
consultant had been contacted; and

(b) where an evidential burden of a fact in issue does not lie with a party, no
presumption may be raised under s 114(g) of the Evidence Act 1950
against that party for his failure to call a material witness to prove or to
disprove such fact: see Selvaduray v Chinniah [1939] 1 MLJ 253; [1939]

170 [2017] 7 MLJMalayan Law Journal

A

B

C

D

E

F

G

H

I



1 LNS 107; [1939] 1 MLRA 446.

[67] Accordingly, I find that the second defendant has not proven, on
balance, that efforts had been made to contact the plaintiffs or their
representatives prior to the republication of the libel.

[68] Of course, the failure to conduct verification does not, without more,
necessarily exclude the application of the defence of qualified privilege. See the
case of Al-Fagih discussed at para 57 above and the dicta of Ward LJ in Roberts
v Gable, which establishes the principle that in reportage cases, there would not
arise any need to take steps to ensure the accuracy of the published
information.

[69] Based on the evidence received at trail, the second plaintiff had issued a
media statement denying the fact that the properties in question had been
purchased by it. A statement to this effect was added to the article
accompanying the video clip, at approximately 11pm on the same day, ie on
7 March 2012.

[70] Learned counsel for the second defendant also sought to refer to
previous instances where the second defendant had published statements from
a director of the second plaintiff relating to other incidents involving the
plaintiffs that were not the subject of the current proceedings (see D2/122 and
D2/160). The contention here is that the second defendant has demonstrated
that it had in the past presented both sides of the story to its readers. However,
these documents, although categorised as part B documents, were not referred
to in any witness statement of the witnesses who had appeared for the second
defendant.

[71] There is conflicting authority on the issue of whether documents that
have been categorised as part B in the course of pre-trial case management
conferences pursuant to O 34 r 2(2)(e) of the Rules of Court 2012 would be
considered to have been received into evidence even in the absence of any
specific reference by any witness to such documents. The position in Jaafar bin
Shaari & Anor (suing as administrators of the estate of Shofiah bte Ahmad,
deceased) v Tan Lip Eng & Anor [1997] 3 MLJ 693; [1997] 4 AMR
3744; [1997] 4 CLJ 509; [1997] 1 MLRA 605 was that such document:

... do not form automatically a part of the evidence of the case in question ipso facto,
but any of such documents does become part of such evidence if it is read or referred
to by either of the parties, wholly or partly, at length or in a briefest of mention,
either in examination of any witness, in submission at any stage or even on any
unilateral drawing of court’s attention to it by either of the parties at any time before
the conclusion of the case.

[2017] 7 MLJ 171
Datuk Seri Dr Mohamad Salleh bin Ismail & Anor v Mohd

Rafizi bin Ramli & Anor (Azizul Azmi Adnan JC)

A

B

C

D

E

F

G

H

I



[72] However, the case of Jaafar bin Shaari predates the advent of the Rules
of Court 2012, and it would appear to me that the better view would be that
such documents would be automatically admissible, with the only issue being
the weight to be attached to the document, in the light of O 34 r 2(2)(e) read
together with s 58 of the Evidence Act 1950. In any event, in the present case,
those news reports in Bundle D2 were referred to by counsel in his submissions,
and as such would have satisfied the requirements laid down by Peh Swee Chin
FCJ in Jaafar bin Shaari.

[73] Having considered the evidence as a whole, I find that the second
defendant is accorded the defence of reportage. I do so for the following
reasons:

(a) it is not in dispute that the information that was sought to have been
disclosed by En Rafizi was in the public interest;

(b) even though I am not satisfied that the second defendant had attempted
verification of the accuracy of the statements contained in the press
release, the failure to undertake such verification is not fatal to a defence
of reportage, based on the authority of Roberts v Gable;

(c) I find that the effect of the reporting by the second defendant, when
viewed as whole and evaluated objectively, was to report the fact that the
statements had been made at the press conference convened by En
Rafizi, rather than for the purposes of persuading the reader and/or
viewer of the truth of their contents. That this was so was evident from
the fact that the article to which the video clip was linked clearly
attributed the various statements made to En Rafizi by reproducing
them in quotation marks. As for the video recording itself, the input by
the second defendant was limited to the inclusion of captions and
graphics. I am of the view that the video clip was a faithful recording of
the actual events that had taken place, lending support to the finding
that the thrust of the reporting was to show the fact that the statements
had been made by En Rafizi;

(d) I am also of the view that the reporting had been done in a fair,
disinterested and neutral way. An audio visual recording of the events
that had actually taken place would in the vast majority of cases be
construed as such, and there is no suggestion that the video recording
had been edited in a way as would render it misleading or
unrepresentative of the actual events that had taken place. The
accompanying news article at D/24 of the trail bundles also, as
mentioned earlier, clearly attributed quotes to En Rafizi. From this, I
conclude that the journalist in question did not adopt the statements as
her own. In addition, the updating of the article at approximately 11pm

172 [2017] 7 MLJMalayan Law Journal

A

B

C

D

E

F

G

H

I



on the same day to include the response from the second plaintiff further
supports the finding that the reporting was done in a fair and neutral
manner; and

(e) the urgency of the matter justified the publication of the reporting, even
in the absence of verification from the plaintiffs. Here, the second
defendant is judged differently from En Rafizi, who had had much time
to peruse, analyse and reflect on the import of the documents that had
been leaked to him. The second defendant is part of what may be termed
as the alternative media, where great currency is placed on the
immediacy of reporting. Given the circumstances, the decision by the
second defendant to proceed to publish the report and the
accompanying video clip cannot be faulted.

[74] It was advanced for the plaintiffs that the failure to verify amounted to
malice on the part of the second defendant. This submission overlooks the
principle that malice cannot be established merely because of a defendant’s
failure to verify the accuracy or reliability of the statements: see Al-Fagih’s case,
at para 55.

[75] For these reasons, the plaintiffs’ claims against the second defendant are
dismissed.

DAMAGES

[76] The plaintiffs had led evidence to show that, following the publication
of the defamatory statements, the business of the second plaintiff had
deteriorated significantly. I am not persuaded that the deterioration in the
second plaintiff ’s business had anything to do with the acts of En Rafizi. By the
plaintiffs’ own evidence, one of the stumbling blocks that they had
encountered in their business was the failure of the government to construct an
export-quality abattoir and to put in certain infrastructure for the feedlot
project (see para 9, ante).

[77] Quite apart from the causality of the second plaintiff ’s loss, I also was
not persuaded that the projected income that the second plaintiff claimed it
could have earned proved the losses that it claimed to have suffered, for the
simple reason that no evidence was led on the costs of sales and operations. The
documents at pp 7–11 of Bundle F of the trial documents only showed
historical and projected revenue of the second plaintiff ’s group of companies.
The revenue figures on their own would not allow profits to be ascertained.

[78] In addition, there is the issue of whether the second plaintiff is the
proper plaintiff to sue for the losses occasioned to the other companies
connected to Datuk Seri Salleh, for the reasons explained at para 16(b), ante.

[2017] 7 MLJ 173
Datuk Seri Dr Mohamad Salleh bin Ismail & Anor v Mohd

Rafizi bin Ramli & Anor (Azizul Azmi Adnan JC)

A

B

C

D

E

F

G

H

I



[79] Accordingly, I will assess the damages based on the general reputational
loss occasioned to the plaintiffs.

[80] The general principles applicable for the determination of the quantum
of damages in defamation cases would include the gravity of the allegation,
how broadly the statements had been circulated, the effect of the publication,
the nature and extent of the plaintiff ’s reputation as well as the behaviour of the
respective parties. See, for example the decision of the Court of Appeal in Chin
Choon @ Chin Tee Fut v Chua Jui Meng [2005] 3 MLJ 494; [2005] 3 AMR
189; [2005] 2 CLJ 569; [2004] 2 MLRA 636, in which case courts were also
encouraged to maintain the practice of making a global award in defamation
cases without the need for separate awards for aggravated and/or exemplary
damages.

[81] In relation to Datuk Seri Salleh, I award the global sum of RM150,000
in damages, having taken into account the following factors:

(a) the nature of the allegation against him serious, and suggestive of
criminal impropriety by, for example, the use of the word diselewengkan;

(b) the defamatory statements had been published to the media in a press
conference and was subsequently republished in the second defendant’s
online news portal. Although the article itself sat behind a paywall and
was only accessible to subscribers of the second defendant’s service, the
video recording was more widely available, even to non-subscribers;

(c) Datuk Seri Salleh testified on his background as a lecturer and associate
professor of a university, his tenure as head of the Consulting and
Technology Transfer Division of SIRIM, his work to establish the
Technology Park Malaysia and following retirement his position as
chairman of Institut Jantung Negara. He is also the recipient of, among
others, a datukship from the Federal government. None of this was
disputed. It would therefore be fair to say that Datuk Seri Salleh is well
known and respected as a person, even independently of the fact that he
is married to Tan Sri Shahrizat Abdul Jalil, who was at the material time
a member of the Malaysian cabinet;

(d) even though En Rafizi had dropped his defence of justification, this was
only done at the submission stage. Throughout his testimony at trial, he
continued to maintain that he had been fully justified to have said what
he did. In so doing, he had compounded his defamatory statement. The
award of global damages to both the plaintiffs have therefore taken into
account the aggravating conduct of En Rafizi in this regard; and

(e) Dato’ Morais for the plaintiffs argued that En Rafizi did not care
whether the statements he had made were true or false, and hence he
ought to also be liable for further aggravated damages on the basis that

174 [2017] 7 MLJMalayan Law Journal

A

B

C

D

E

F

G

H

I



such a lack of care as to the truthfulness of the statements would be
capable of establishing malice, and the presence of malice would justify
the grant of aggravated damages.

In the case of Tun Datuk Patinggi Haji Abdul Rahman Ya’kub v Bre Sdn
Bhd & Ors [1996] 1 MLJ 393; [1995] 4 MLRH 877; [1995] 1 LNS
304, Richard Malanjum J (now CJSS) stated as follows:

Malice can also be inferred where a defendant made a defamatory statement
knowing it to be false, or he did not believe what he published was true, or
that he made it recklessly, not caring whether it was true or false; or where he
deliberately stopped short in his inquiries in order not to ascertain the truth.
Generally, honest belief to the truth of the statement is sufficient to negate
malice. But, if it can be shown that the dominant motive of a defendant in
making the statement was to vent personal spite or the desire to injure or to
obtain private advantage or some other purposes rather than in the exercise of
the relevant duty, then honest belief itself is not sufficient to rebut express
malice. Further, where a defendant’s desire to comply with the relevant duty
or to protect relevant interest is not the significant part for his reason in
publishing the defamatory statement, express malice can be inferred. But in
the first place it is for the plaintiff to prove affirmatively that the defendant
did not believe what he published was true or was indifferent to the truth or
falsity of the statement.

In the circumstances of the present case, En Rafizi in cross-examination
did indicate that he was indifferent as to the effect that his statement may
have had on the business of the plaintiffs. His concern was for public
funds to be accounted for and protected.

Even though En Rafizi may not have cared for the effect that his
statements may have had on the plaintiffs, I find that he nonetheless had
an honest belief firstly that his allegations were true and that secondly
that he was performing a public duty in agitating for greater
accountability for public funds. While his honest belief in the truth of his
allegations is not a relevant consideration for determining the question of
whether or not the statements made were defamatory (for the test to be
applied is an objective one), this honest belief is nonetheless a relevant
consideration in determining the question of whether or not the
publication was motivated by malice. I find therefore that, following the
dicta of Richard Malanjum J in Tun Datuk Patinggi Haji Abdul Rahman
Ya’kub v Bre Sdn Bhd, malice on the part of En Rafizi has not been proven,
and I therefore dismiss the claim for further aggravated damages.

[82] In as far as the second plaintiff is concerned, I award global damages of
RM50,000, taking into account that the nature of the allegation against the
second plaintiff was different from that against Datuk Seri Salleh. The sting of
the defamation against the company was that it had made a deposit with Public
Bank and had permitted this deposit to be used as leverage against personal

[2017] 7 MLJ 175
Datuk Seri Dr Mohamad Salleh bin Ismail & Anor v Mohd

Rafizi bin Ramli & Anor (Azizul Azmi Adnan JC)

A

B

C

D

E

F

G

H

I



loans taken by its directors. I am also of the view that the second plaintiff
cannot claim to have a reputation that was as highly regarded as Datuk Seri
Salleh. As discussed earlier, I was not satisfied that the loss of profits claimed to
have been suffered by the second plaintiff can be correctly attributed to the
defamatory words published by En Rafizi.

[83] The final issue relates to the claim by the plaintiffs for exemplary
damages. The case of Rookes v Barnard [1964] AC 1129 restricted exemplary
damages to the following three situations:

(a) where they are recognised by statute;

(b) where the wrong involves oppressive, arbitrary or unconstitutional
actions by agents of the government; and

(c) where the defendant’s tortious act has been done with guilty knowledge,
for the motive that the chances of economic advantage outweigh the
chances of economic or perhaps physical penalty.

[84] In the present instance, I am not satisfied that any of these criteria has
been met, and I accordingly dismiss the claim for exemplary damages against
En Rafizi.

ORDERS

[85] For the reasons explained above, the court orders as follows:

(a) En Rafizi is liable in damages to Datuk Seri Salleh in the amount of
RM150,000;

(b) En Rafizi is liable in damages to the second plaintiff in the amount of
RM50,000;

(c) an injunction is granted in favour against the plaintiffs against the
defendants, their agents and representatives from publishing or
continuing the publication of any of the defamatory statements that
have been made the subject matter of this suit;

(d) the plaintiffs are to be compensated at a rate of 5%pa on the respective
judgment sums from the date of this judgment until full satisfaction of
the judgment debts;

(e) the plaintiffs’ claims against the second defendant are dismissed;

(f) En Rafizi is to pay costs of RM100,000 to the plaintiffs collectively; and

(g) the plaintiffs collectively are to pay costs of RM50,000 to the second
defendant.

176 [2017] 7 MLJMalayan Law Journal

A

B

C

D

E

F

G

H

I



D1 ordered to pay P1 and P2 RM150,000 and RM50,000, respectively, in
damages and plaintiffs’ claims against D2 dismissed.

Reported by Ashok Kumar

[2017] 7 MLJ 177
Datuk Seri Dr Mohamad Salleh bin Ismail & Anor v Mohd

Rafizi bin Ramli & Anor (Azizul Azmi Adnan JC)

A

B

C

D

E

F

G

H

I


